0 100 87 1

Test: Batavus Torino E-Go - Praktisk el-sykkel med plass til bagasje

Produkt: El-sykkel Rammetype: Unisex Modellår: 2019 Antall gir: 7 Støtdempere: Nei Bremsetype: Felgbrems Vekt: 23 kg Spenning: 36 V Motoreffekt: 250 W Makshastighet: 25 km/t Batteritype: Li-Ion Batterikapasitet: 11 Ah Ladetid: 6 timer Maksimal rekkevidde: 60 km

Batavus Torino E-Go er tilgjengelig i tre forskjellige rammestørrelser (48, 53 og 57 tommer) og også tre forskjellige farger: turkis, sjokoladebrun og sølvgrå. Girsystemet er fra Shimano, akkurat som på mange konkurrerende modeller. Torino har imidlertid ikke skivebremser, men felgbremser. Felgbremser kan hevdes å være mindre effektive enn skivebremser, spesielt avhengig av værforholdene.

Sykkelen er praktisk nok utstyrt med ting som pakkeholder og sykkelkurv, så hvis du har litt pakk, skal det ikke være noe problem å få med seg dette. Kjedet har også et deksel over, slik at ikke klærne setter seg fast mens man sykler. Hvis du skal lede sykkelen, kan du dra nytte av den såkalte Walk Assist, der batteriet hjelper til med å trekke litt.

Direkte dårlige bremser
Denne el-sykkelen får beskjedne vurderinger hos Testfakta. Det den får høyest score for, er designet og byggekvaliteten, der den får karakter 4,1 av 5. Også batteri og ladetid får også godkjente karakterer.

Det som hovedsakelig trekker karakteren ned, er hvor dårlig bremsene fungerer. Den får ikke mer enn 1,5 av 5 i karakter i denne kategorien, og Testfakta mener at Torino har de dårligste bremsene av de fem modellene i testen. Verken fotbrems eller håndbrems klarer EU-standard, ifølge Testfakta.

  • God byggekvalitet
  • Fullt godkjent ladetid
  • Dårlige bremser
87

Disse testene har vi gjennomgått

Testfakta - april 2016
Experttest av fem modeller av elcykel