Goodyear prøver å oppnå kortest mulig bremselengde på dette dekket gjennom det de kaller et tredimensjonalt blokklåsingssystem. Dette skal forbedre dekkets hardhet og stabilitet. Dekket har også såkalte hydrodynamiske kanaler som leder vann bort fra dekkets overflate, reduserer risikoen for vannplaning og gir et bedre grep på slapsete underlag.
Når det gjelder dekkets EU-merking, har både rullemotstand og våtgrep fått betegnelsne C, noe som ikke er noe utenom det vanlige. Dekkets lydnivå ligger på 67 dB, som ikke er det stilleste, men samtidig heller ikke det mest høylytte på markedet i dag.
Vurderes som drivstoffeffektivt
Dette dekket får mye ros fra ADAC og blir nummer to i deres vinterdekktest. De gir dekket ros for at det er veldig bra balansert, og for at det presterer bra på tørt underlag.
UltraGrip 9 får også plusspoeng for ytelsen på snø. Og nettopp grepet på snø er et av punktene der dekket får ekstra høye poeng, sammen med drivstofforbruket og hvor lite dekket slites. ADAC bemerker ikke noe spesielt negativt. Vurderingen av lydnivået er imidlertid ikke den beste.
God pris hos:
Disse testene har vi gjennomgått
ADAC - september 2018 (via Mest Motor)
Experttest av 16 vinterdäck